LAHODNÝ BLOG

BLOG E-SHOPu Lahodnosti.cz

Jaké „chyby“ jsem udělala v raw stravě a proč je neopakovat? 3 „chyby“ + 3 tipy (1. díl)

 

ovocna_miska
Raw strava je pro mě nejvyšší formou sebelásky. Moje tělo se uzdravilo a stala jsem se šťastným člověkem, což jsou dary, které mi nedokázal dát žádný lékař ani žádné konvenční doporučení. Chápu, že pro mnohé je živá strava extrém. Pro mě je extrémní nemocné tělo, deprese, úzkosti nebo jakákoliv nepohoda ať již tělesná nebo duševní.
Na živou stravu jsem přešla před několika lety. Jak a proč jsem to udělala? Přečtěte si můj článek  „Jak začít s živou stravou? 3+1 tip“, který Vám mnohé osvětlí.
Nicméně postupem let jsem zjistila, že jsem opakovala jisté věci, které mi příliš nesloužily. Rozhodla jsem se je shrnout do 3 článků (ano, vydá to na 3 články :-D ), aby jste Vy podobné věci opakovat nemuseli. Jsem si vědoma toho, že to, co funguje mě, nemusí fungovat jiným. Nicméně tyto rady jsem již vyzkoušela na úctyhodném vzorku lidí na raw stravě. Možná i vy máte záměr být dokonale zdraví, mladí a cítit se skvěle ve vlastním těle. A právě pro Vás tento článek je.
Slovo „chyby“ píši v uvozovkách, protože tyto moje „chyby“ mě dovedly k poznání a tam, kde jsem právě nyní. Miluji je, ale ještě více miluji to, co mi skutečně funguje. V dnešní době obrovské hojnosti všeho a hlavně jídla, pití a pochutin není otázkou, co Vám může chybět. Otázkou je, co Vám přebývá.
Všem svým chybám děkuji, protože díky nim mám tělo a zdraví, které mám.
Pojďme na to:
Jaké „chyby“ jsem udělala v raw stravě a proč je neopakovat? (1. díl)

12654565_10156532185900083_3965625894210850286_n

„Chyba“ č. 1: 4 a více jídel denně

Častá konzumace jídla vede k tomu, že předchozí jídlo není schopné skutečně dobře vytrávit. Zjistila jsem, že nejsem schopná sníst hodně jídla najednou a to vedlo k tomu, že jsem měla hlad a jedla jsem vícekrát denně. Každá strava potřebuje adekvátní čas na vytrávení. Dnes vím, že ideální jsou 1-2 jídla denně a maximálně 3 denně. Postupem času jsem si vypozorovala, že můj tzv. hlad není hlad, ale nuda, chuť, zvyk, starý program a ještě jednou nuda. Často jsem jedla, když jsem viděla, že jí ostatní. Nebo když jsem seděla u počítače či se dívala na film. Také jsem často jedla, když jsem se nudila (třeba jsem dlouze s někým telefonovala). :)

Co s tím?

Začala jsem pít čaj. Když mě začala honit mlsná, chutě nebo „nuda“, udělala jsem si čaj. Abych byla zcela upřímná, nejprve jsem pila kávu, ale to skutečně nikomu nedoporučuji. Právě tento můj nový zvyk v podobě pití čaje vedl k tomu, že jsem si uvědomila, co hlad pro mě skutečně je. Nyní jím teprve tehdy, když cítím PŘÍJEMNÉ prázdno v žaludku. Pokud mám jiné pocity, udělám si rituál v podobě sypaného čaje. Někdy hrneček ani nevypiju celý, stačí mi malý hlt a uvědomění si toho, co se vlastně děje.
Ani čaj není zcela ideální, jelikož též narušuje v určité míře dokonalé trávení. Aktuálně se pro mě jedná o přínosný kompromis.

TIP č. 1: Jezte, když cítíte PŘÍJEMNÉ prázdno v žaludku. Nejezte jen tak. Udělejte si rituál z pití čaje a nebo ještě lépe vody. Osvědčilo se mi jedení po 5-ti hodinách.

KOS378090_profimedia_0039853915

„Chyba č. 2″: (Ne)ustálé bezmyšlenkovité uzobávání čehokoliv

Jednoho dne jsem si uvědomila, že jím v podstatě stále. Ačkoliv vše 100% raw a ačkoliv po maličkých kouskách, jedla jsem vlastně pořád. A vůbec jsem si to neuvědomovala. Toto Vám hrozí zejména tehdy, pokud máte malé děti. Tu jsem dojedla kousek pomeranče po Františkovi, tu jsem dojedla načnutou tyčinku, za chvilku jsem šla dělat jídlo pro ostatní, tak jsem ho ochutnala také. Pak jsem viděla, jak ostatní jedí, tak jsem si zobla od nich. Neměla jsem jídlo na svém vlastním talíři, tak jsem si asi myslela, že se to nepočítá. :) Řídila jsem se zřejmě parafrázovaným rčením, že jídlo v malých dávkách nevadí v jakémkoliv množství. :) Toto je velký zlozvyk, který jsem si uvědomila teprve nedávno. Já si totiž toho uzobávání skutečně nebyla vědoma.
K čemu to vedlo? K tloustnutí. Nestrávené jídlo a další stálý přísun jídla nedělal tělu dobře, takže nejenom že jsem přibrala na váze, ale trpěla jsem občas i plynatostí. Což je jasný signál, že člověk něco dělá špatně. A většinou je to nikoliv „nesprávná“ kombinace jídla, ale časté jezení. Tělo nedostane příležitost řádně vše strávit a už mu tam člověk hrne další dlabanec. No co, tělo se s tím nějak popere. Když se dokázalo vyrovnat s hamburgery a coca colou, vyrovná se i s tímto a ještě si udrží zdraví. Nicméně ideál to není.
Tělo je skutečně úžasné. Když vidím, co mají lidé v nákupních košících a posléze v žaludcích, stále více a více mě fascinuje, jak tělo funguje, i když mu házíme klacky pod nohy.

Co s tím?

Pozorovala jsem a poslouchala jsem lidi, kterým raw strava funguje. Pokud si přečtete můj článek „Jak začít s živou stravou? 3+1 tip“ zjistíte, že jsou 2 krátké cesty k cíli. Buď neposlouchat nikoho, kromě sebe a/nebo pozorovat někoho, komu to fakt funguje. A protože mám kamarádky, kterým raw strava skutečně funguje, začala jsem bez otázek pozorovat a naslouchat jim. Když jsem si uvědomila, že zatímco jsme na výletě a kamarádka ještě nejedla, zatímco já už v sobě měla 3 sváči, došlo mi, že tudy cesta nepovede. Zkusila jsem větší pauzy mezi jídly. Bylo to, jako kdybych dostala křídla. Nyní jsem lehčí (nejen fyzicky, ale hlavně psychicky). Moje tělo je pružnější, protože jsem dostala chuť sportovat a co víc: cítím se mnohem mnohem lépe.
V dnešní době obrovské hojnosti všeho a hlavně jídla, pití a pochutin všeho druhu není otázkou, co Vám může chybět. Otázkou je, co Vám přebývá. Jezte 1x – 3x denně. Zkuste to a za 3 dny pocítíte obrovský rozdíl.

TIP. č. 2: Když nevíte co by, nejezte nic. Příjemný pocit hladu poznáte jasně, vše ostatní je  signálem pro to, aby jste se spíše protáhli, prodýchali nebo zabavili. Jezte po 5 hodinách, dejte tělu i sobě čas.

b76a38543397bb0219ff667e2324cc01

„Chyba“ č. 3: Nevědomé jídlo

Tak schválně. Kolikrát denně jíte u televize/počítače, ve spěchu, ve stoje, v autě, při čtení knížky nebo při provozování jakékoliv jiné činnosti? Jsem přesvědčená o tom, že tajemství poměrně slušného zdraví a věku Francouzů jako národa spočívá v tom, že se minimálně jednou denně zastaví a věnují se skutečně a pouze jídlu. Když jsem byla krátce v Paříži, fascinovalo mě, jak přes tento místní zvyk nejede vlak. Teď se zkrátka 2 hodiny jí. Však ono se to nezblázní.
Nemusím zrovna jíst 2 hodiny, ale skutečně jíst a soustředit se na jídlo je něco, co v naší kultuře postupně vymizelo. U jídla jsem většinou spěchala a nebo jsem ho provozovala jen tak mimochodem jako něco nutného, na co není mnoho času. Jídla jsem si tím ani tolik nevychutnala a nebo jenom krátce. To vedlo k tomu, že se jídlo pro mě stalo jakousi nutností, měla jsem tendenci se odbýt a nebo se nadlábnout až večer/v noci v klidu. Nevědomým jedením jsem také stále něco uzobávala, jak jsem psala výše.

Co s tím?

Dnes jím jenom tehdy, pokud si na jídlo skutečně udělám čas. Pokud si na sebe čas nejsem schopná udělat, stojí to za zamyšlení. :) Občas mi to ujede a přistihnu se, jak něco ukusuji. Zasměji se tomu, odložím bezmyšlenkovité jídlo a najím se, až když mám skutečně hlad/čas. Nicméně v začátku se mi skutečně osvědčilo hlídat si čas a jíst po 5-ti nebo více hodinách. Když jsem bezmyšlenkovitě něco ukousla, opět jsem si v hlavě nastavila čas až za 5 hodin. Věřte mi, tento systém mě rychle naučil nechat si žaludek krásně vytrávit. :)
Zlepšila se mi ještě více již tak moje krásná pleť a vlasy, z čehož mám jako žena vždycky radost. Začala jsem si jídlo a jeho chutě ještě více vychutnávat a poznávat.

TIP č. 3: Když jíte, tak jezte. Vychutnejte si čas, který máte sami pro sebe a pro jídlo. Vnímejte chutě, vůně a barvy, jezte očima i nosem. K jídlu nepotřebujete časopis, počítač ani televizi. Neuvěřitelné. :)

e15920f606e689c177ba2cfe34d2d2fd

Oproti vařenému jídlo je jakékoliv raw jídlo pro tělo méně zatěžující, nicméně opakování takovýchto zásadních „chyb“ vede k tomu, že se člověk necítí tak svěže a skvěle jako na začátku. Jak jsem psala v již zmiňovaném článku a přechodu na živou stravu, mým záměrem nebylo stát se vegetariánem, vitariánem, veganem nebo jiným „ánem“. Na živé stravě jsem si myslela, že toto je ono. Bránila jsem se dalšímu zjednodušování svojí stravy, protože mi přišlo, že je to společensky již prostě nepřijatelné. Upřednostnila jsem na chvíli ostatní před sebou. Myslíte, že mi to k něčemu bylo? Samozřejmě, že ne. I když se těším dokonalému zdraví, mám krásnou pleť i vlasy, cítila jsem po čase určitou těžkost a nepružnost. Tělo volalo po dalším zjednodušení, po šťavnatém ovoci a zelenině. Volalo po pauzách mezi jídly a po vědomém jedení. Jsem šťastná, že jsem ho vyslyšela. Největší „chybou“, kterou totiž člověk může udělat je to, že neposlouchá sám sebe.
V příštím díle Vám ozřejmím, co se děje, když jsou základem jídelníčku ořechy a raw polotovary a co je tedy základem jídelníčku. Dále co se děje, když člověk málo jí a proč živá strava není jednostranná spása ani zázrak.

Co funguje Vám? Podělte se se mnou a s ostatními čtenáři dole v komentářích.

Líbí se Vám tento recept? Chcete dostávat podobné sezónní raw recepty přímo do Vaší mailové schránky bez hledání na internetu?
Přihlašte se k odběru receptů.
Nyní se podívejte do svého e-mailu. Přišla Vám od nás zpráva, kterou je třeba potvrdit. A pak se již nechte překvapit receptem na příští týden. Těšíme se na Vás. Klára Hlaváčová.
Přeji Vám šťastné buňky na své vlastní cestě,
Klára Hlaváčová
www.lahodnosti.cz

www.lahodnosti.cz – Vše pro živou stravu na jednom místě: Vrcholné zdraví, krásné tělo, jasná mysl

Ty nejlepší potraviny na českém trhu pro Vaše zdravé, štíhlé tělo a jasnou mysl.

Nakupte si veškeré ingredience, čerstvé potraviny a vychytávky do živé kuchyně na Lahodnostech

lahodnosti_logo_napis-okrouhly6

kosik

Tento článek Jaké „chyby“ jsem udělala v raw stravě a proč je neopakovat? 3 „chyby“ + 3 tipy (1. díl) lze šířit nekomerčním způsobem, pouze v nezkrácené podobě i s doprovodnými fotografiemi a se všemi aktivními odkazy a s odkazem nahttp://blog.lahodnosti.cz/jake-chyby-jsem-udelala-v-raw-strave-a-proc-je-neopakovat-3-chyby-3-tipy-1-dil/ včetně celé této poznámky. Vaše sdílení oceňuji.

Žijeme také na facebooku: http://www.facebook.com/Lahodnosti, kde zveřejňujeme krásný obsah. Oceňujeme Vaše „lajkování“. ;)

broskove_smoothie_miska

 

Facebook Comments

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0Email this to someone

, , , , , , ,

10 komentářů ke článku “Jaké „chyby“ jsem udělala v raw stravě a proč je neopakovat? 3 „chyby“ + 3 tipy (1. díl)

  • Ivana Miklošková napsal:

    Milá Klárko,
    báječný článek,dal mi odpověd na vše,co se mi honilo hlavou(a tělem) :-),dodal odvahu,že v tom nejsem sama a že i zkušenější vitariáni občas uždibují,jedí u počítače,v autě.No zkrátka přesně tak,jak píšeš.
    Po přečtení Tvého článku už neváhám stravu zjednodušit,at si říká kdo chce co chce.
    S pokorou a láskou budu ještě více naslouchat svému tělu,protože vím,že se mi dokáže báječně odměnit!
    Krásné letní dny přeje,
    Ivana

    • Klára napsal:

      Ivanko, děkuji za krásné pohlazení.

      Přiznám se, že jsem s článkem otálela a váhala. Protože přesně jak píšeš – vždyť já jsem již ta zkušená odbornice :) … Teprve když jsem tyto věci přestala dělat (a ještě další, které popisuji ve druhém a třetím díle – ale toto je nejdůležitější), stal se zázrak. Vše se ještě více zlepšilo, zvedlo. To, s čím jsem nebyla zcela spokojená, se doslova během pár dní začalo měnit k obrazu mému. A tak jsem si uvědomila, že živá strava může někomu nefungovat právě proto, že dělá podobné banální chyby. Přitom to pro mě nebylo úplně lehké, protože to znamenalo změnit zaběhnuté návyky, vnímat sebe a neusnout na vavřínech. A tak jsem šťastná, že jsem článek sepsala a pustila do světa :) Ať si říká kdo chce, co chce :ú

      I Tobě přeji Ivanko s vděčností a láskou krásné lahodné dny,

      Klára

  • Daniela Šišková napsal:

    Klárko, moje milá, s takovou chutí jsem si celé toto tvoje dílko přečetla, protože jsem předpokládala, že určitě budeš psát o tom, co v poslední době trápí i mne. Jsem vitariánka dva roky a jsem šťastná. Znáš mne již dobře a víš, že jsem do naší skupiny dost často něco napsala, či nasdílela. Ale v poslední době si připadám, jako že to není ještě vše OK. Myslela jsem si, že jsem již trochu i unavená či zklamaná, že se něco vytrácí v naší skupině. Ale nyní, po přečtení tvého článku jsem si uvědomila, že to není děním ve skupině. (Jsi přeci snad dost tolerantní, Danielo!) Je to zase jen ve mně! Moje neurčitá nespokojenost s mým vitariánstvím pramení zcela určitě ze všech těch chyb o kterých píšeš a kterých se i já dopouštím. Děvče moje, já ti tak moc děkuji za tento tvůj článek. Děkuji ti za toto moje poznání, je to pro mne tak důležitý krok do dalších živých dní. Doufám, že si tvoje poznatky přečte hodně velké množství RAWlidiček. Moc tě zdravím, Klárko. Daniela Tara

    • Klára napsal:

      Dani, děkuji za tak vřelý a laskavý komentář. Vždy, když píši svoje články, cítím obrovskou radost a lehkost. A pak si uvědomuji, že články čtou lidé a nějak na ně působí. A najednou cítím zodpovědnost :) Nejen ke čtenářům, ale hlavně k sobě samé, k mému vlastnímu bytí a životu. Děkuji, že jsi to takto zhmotnila ve svém komentáři. Jsou to sice „chyby“, ale práve to poznání je božské. A’t se Ti nadále daří lépe a lépe a lépe, Klára

  • Martina napsal:

    Díky za tento článek, všechny „chyby“ co tu píšete do detailu dělám, a už dlouho cítím, že to nějak není ono. Tyhle 3 rady mi sedí, teď už JEN začít … Díky Martina

    • Klára napsal:

      Přesně! Dělala jsem je, cítila, že to není ono. Není nad to zklidnit svou mysl a nechat si to v sobě ukázat. :) Tak jednoduché, že je na to člověk schopen jen tak zapomenout :) a začít se může v každém teď. Takže tedy TEĎ ;)

  • Hanka napsal:

    Děkuji velmi za sdílení tvých poznatků, Klárko. Jsem na raw stravě již 4 rok, nejprve jsem se cítila skvěle, zhubla jsem krásných 15kg během roku a pak šla váha pomalu nahoru.Již delší dobu se ptám sama sebe, co dělám špatně a nyní mi od tebe přichází odpověď. Ano, i já jím velmi často, po malých dávkách, stále mám pocit hladu, únavy, těžkosti. V mém zaměstnání je těžké najíst se v klidu a pohodě, ale určitě udělám jisté změny. Již se těším na další tvůj článek, protože si myslím, že jím příliš semínek, různých raw tyčinek a jiných mlsků, ale mám pocit po jejich snědení, že mám přeci jen více energie a sytosti než po misce zeleninového salátu.
    Těším se tedy na tvé další poznatky z raw stravy, které mi vnáší do života jasnost a nový směr. Hanka

    • Klára napsal:

      Hanko děkuji za krásný komentář. Další článek mám již ropracovaný, tak se těš.

      Ono je to právě tak, že v každé fázi člověk potřebuje něco jiného. Ať již fyzicky nebo psychicky. A tak zpočátku člověk potřebuje třeba hodně ořechů a semínek a pamlsků a tak. Důležité právě je to, že když se skutečně pravdivě člověk miluje a poslouchá sám sebe, tak postupem cesty může dojít k závěru, že v určité fázi to, co dříve bylo super a zcela nezbytné, se mění. A v této pravdivosti je skvělé to změnit. Posunout se opět směrem k tomu, co funguje lépe. Tedy já vím, že dříve bych nebyla schopná jíst jenom dvakrát, třikrát nebo jednou denně. Prostě bych na to nebyla připravená ani psychicky. A takto se sama vedu přesně tak, jak to cítím.

      Děkuji za inspiraci, která mě vedla k této odpovědi.

  • Petra napsal:

    Chyba č. 1 – tvoje domýšlivost, že TY nemusíš nic řešit, žádná pravidla atd. (jak jsi psala ve článku jak přejít na RAW). Ty přece víš a posloucháš tělo. Chápu, nám všem tyto myšlenky podsouvá naše páchnoucí EGO! Kdybys měla v sobě trochu pokory a zamyslela jsi se, dopracovala by ses k tomu, že je dobré si nĚco o daném přečíst a dovědĚla by ses, že RAW má určitá pravidla aby fungovala dobře. Pokud bys třeba kombinovala správně, nebo jedla mono stravu, trávení by bylo hned do 30-60 minut připravené. Samozřejmě jinak souhlasím, že jíst kazdou chvilku není dobré. Pokud jíš sice RAW, ale „prasácky“, můžeš třeba jen jedno jídlo denně – bude se ti trávit dlouho! Nebo můžeš naopak býti vyladěná a pak sníš klidně také jedno jídlo denně, ale v dokonalé kombinaci ;-)

    Chyba č. 2 – viz chyba č 1 :-D

    Chyba“ č. 3 – souvisí také s bodem č. 1, jinak jíst vědomě je základ!

    Peace, Peťule

    PS: Jinak paráda, že jsi se k tomu také dopracovala, nikdo není dokonalý a mé začátky také nebyly dokonalé, respektive zcčátek jsem měla skvĚlý, ale pak se mi to trochu vymklo… ale to už by byla jiná story :-D

    • Klára napsal:

      Ahoj Peťule,

      viz. odpověď Hance nad Tvým příspěvkem.

      Jojo, mám svojí hlavu a tu používám. Zda je to domýšlivé nebo ne, to ponechám na Tobě :) Ale stejně si to udělám podle sebe. Tak jako Ty. A to je super. Myslím, že inspirovat lidi k tomu, aby žili podle sebe a nebáli se, je hodnotnější a dlouhodobější než učit nějaká pravidla, která se mění s vyladěním mysli a těla. Sdílím to, co považuji za „pravdivé“. Kdybych to psala jinak, nevěřila bych si ani nos mezi ušima.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>