LAHODNÝ BLOG

BLOG E-SHOPu Lahodnosti.cz

Co mě zajímá: „Bezcukrová praxe“

Spojení lesní školky pro děti a živé stravy je v Česku unikátní. Spojily jsme dvě obrovské výhody dohromady (pobyt ve venku a živou stravu). Co je to „raw“ (živá) strava? Více se dozvíte v mém článku, klikněte ZDE.

Uvedené ojedinělé spojení lesní škoky a živé stravy má tu výhodu, že děti jsou jen málokdy nemocné, jsou zdravé. Nás se tedy netýká, že jakmile dítě přijde do školky, je často nemocné. Platí přesný opak – je zdravé. Je vědecky podložené a v praxi na sta tisících lidech potvrzené, že lidé, kteří do svého jídelníčku zařadí více živé jsou zdravější, mají silný imutní systém, více energie, lepší spánek a celkově vyšší kvalitu života (fyzicky i psychicky). Já ani moje rodina od doby, co jíme živou stravu nevíme co je to rýma, nachlazení, chřipka, alergie, astma atd. atd. Dětem, které jedí více přirozených, průmyslem nezpracovaných potravin (zejména méně cukru), jako „zázrakem“ „zmizí“ hyperaktivita, agresivita, poruchy soustředění a další poruchy chování. Zdá se Vám to nemožné? Sami si to vyzkoušejte ;) Udělejte si „živou školku“ i doma.

alpe-di-siusi-316

Ještě na vysoké škole jsem četla vědeckou studii o základní škole, kde měli velký problém s poruchami chování: nesoustředěnost, hyperaktivita dětí, agresivita, šikana dětí i učitelů, velká nemocnost a zameškávání výuky apod. Zkrátka ve školách „běžně“ vyskytující se jevy. Téměř na denním pořádku byla nějaká napomenutí, poznámky a ředitelské důtky. Ředitel školy i rodiče byli situací znepokojeni, ale věděli, že na mnoha školách je to stejné. Protože ve škole dobře fungovalo sdružení rodičů, rozhodli se spolu s ředitelem školy, že podniknou nápravné kroky. Ředitel zaměstnal vlastního školního psychologa, který pracoval s dětmi, rodiči i s učiteli. Dále škola nabízela více zdravých, čerstvých potravin ve školní jídelně i ve školním bufetu. Učitelé připravili pro své žáky další zájmové kroužky pro kvalitní trávení volného času. Škola, ve spolupráci s odborníky, pořádala semináře, přednášky i workshopy o zdravém životním stylu  a chování atd. atd. Nic ale nezabralo. Školní psycholog při nejlepší vůli škole nepomohl, v jídelně i v bufetu si děti stejně vybíraly nezdravá jídla a zájmové kroužky i přednášky byly sice naplněné, ale na uvedené jevy, které rodiče a ředitel chtěli snížit, neměly vliv.

snezenky-289

 Ředitel školy byl muž činu, který se nebál nových řešení. Sám byl dlouhé rok vegetariánem ze zdravotních důvodů (vyléčil si tak bolesti a záněty kloubů) a tak nepodceňoval vliv stravy na naše zdraví. V odborném časopise si přečetl, že cukr v případě denodenní konzumace má zásadní negativní vliv na naše zdraví i na chování (nesoustředěnost, hyperaktivita, snížení funkce imunitního systému, neschopnost odpočinku, zhoršený spánek atd.). Jako jednu z možností na rodičovské radě tedy navrhl, aby ze školy a ze školní jídelny bylo odstraněno vše, co obsahuje jakýkoliv cukr a aby ani rodiče dětem do školy nedávali žádné cukrovinky a další pochutiny. Místo toho škola i rodiče začali dětem nabízet čerstvé ovoce a bio přesnídávky slazené medem nebo agávovým sirupem. Nikdo si od tohoto řešení nic moc nesliboval, ale všichni věděli, že v tomto případě mohou jenom získat.

 pastvina-254

Jaké bylo všeobecné překvapení, když po se po dvou měsících radikálně začala snižovat nemocnost, poruchy chování, šikana a další problémy. Překvapení šlo ale ještě mnohem dál, protože děti začali být spokojenější, přátelštější, vyrovnanější, těšily se na své spolužáky, měli více energie a přitom skvělou schopnost soustředění. Nadšení byli rodiče, učitelé, ředitel, ale hlavně i samotné děti.

 Ředitel školy po necelých dvou letech této „bezcukrové“ praxe zveřejnil v učitelském časopise krátký článek, kde o celé věci informoval. A strhla se mela. Zájem byl obrovský ze strany odborné veřejnosti, rodičů i dalších škol. A tak tento model začaly přebírat i jiné školy. Někde měli stejný úspěch a někde ne, vždy v závislosti na spolupráci rodičů a školy. Inspirující příběh, že ano?

Klára Hlaváčová, zakladatelka Živé školky (Živé lesní školky pro děti s vitariánskou stravou)

 www.zivaskolka.cz

Autor fotografií: Martin Rak (www.martinrak.cz)

Facebook Comments

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0Email this to someone

, , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>